Frusen blåbär & citron cheesecake

Hej alla glada=)
Äntligen fick jag jobba lite idag, och barnen fick leka av sig på dagis.
Började dock känna mig illamående på jobbet och var nära att gå hem. Efter en liten paus och några glas vatten var jag på benen igen som tur var. Får ju inte vara borta nå mer nu.....
Väl hemma började jag känna mig frusen och febrig. Hoppas VÄRKLIGEN inte jag åker på nått nu, håll tummar nu!!!

Nu ska jag gå ner och se på tv=)

Här nedan får ni ett härligt recept på en Cheescake som jag tänkte gör tills jag fyller år=)

Kramilikram





Den som inte gillar blåbär eller citron kan byta ut det mot vad som helst! Byt bara ut bären till någon annas slags frukt/bär, eller ha i choklad bitar.


Ingredienser

Botten:
150 g digestivekex
50 g smör, smält

Fyllning:
200 g philadelphiaost eller annan cream cheese
3 äggulor
3 äggvitor
2 dl socker
3 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
2 dl blåbär, frusna eller färska
1 citron, finrivet skal

Gör så här

Botten:
Mixa kexen till smulor, blanda i smöret och tryck jämnt ut i formen (med löstagbar kant).

Fyllning:
Rör philadelphian, äggulorna, sockret och citronskalet till en jämn smet.
Vispa grädden tills den är fast, och rör ner i ostsmeten.
Vispa äggvitorna till ett fast skum, och vänd ner i smeten. mixa blåbären till en puré med en stavmixer eller liknande. Rör försiktigt i blåbärs purén med en sked lite slarvigt (det blir jättefint när man skär upp cheesecaken än bara en tråkig blå färg som man får när man blandar ordentligt).
Häll allt försiktigt ovanpå kexsmulorna, och ställ formen i frysen i minst sex timmar, gärna över natten. Tina 20-30 min innan servering och servera med frukter!

Kommentarer
Postat av: Emelie

ååå den där lät ruskigt god!!! :D

2009-03-03 @ 09:34:47
URL: http://mliobebis.blogg.se/
Postat av: Amända

Åh, det såg riktigt gott ut! Var det svårt att göra? ;)

2009-03-04 @ 06:30:36
URL: http://amand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0